ROSACEA - ACNE

Krónikus betegség, mely az arcon értágulatok, gyulladások képében jelentkezik. 30-50 közötti felnőttek megbetegedése, nőknél gyakoribb.
Okai: Genetikai hajlam, hormonális faktorok, emésztési zavarok, gastritis, bacteriális fertőzések.
Klinikai kép: Kezdetben diffúz erythema jelenik meg az arcon, orron, az állon és a homlok középvonalában/Rosacea erythematosa/.
A kipirulás eleinte csak időszakonként látható, néhány hónap vagy év múlva azonban állandósul, és megjelenik a teleangiectasia /értágulatok/.
A bőr gyakran zsíros fényű, de miteszerek nem jellemzőek. Számos papulopustula /gyulladt csomók, pattanások/ jelentkezik /Rosacea papulopustulosa/.

Therápia:

1. kiváltó okok diagnosztizálása / labor, gyorstesztek / és kezelése.
2. kerülni kell a vérbőségkeltő tényezőket /meleg, hideg, napfény, forró ételek, italok, erős fűszerek, alkohol/.
3. gyulladások megszüntetése korszerű külső és belső kezeléssel.
4. hajszálértágulatok eltüntetése orvosi IPL /villanófény technológiával.

ACNE

Acne: általában a serdülőkorban kezdődő, a faggyúmirigyekben gazdag területeken gyulladásképződéssel járó, genetikai hajlamon alapuló betegség.

Kialakulása: Androgén hormonhatásra a faggyúmirigyek túlprodukciója és a folliculusepithel elszarusodási zavara jön létre. A pangó váladékban Propionobacterium acnes-mely a normál bőrflórához tartozik-felszaporodik, a faggyúból szabad zsírsavakat hasít le. E szabad zsírsavak a mirigy megrepedt tokján át az irhába kerülve comedo-, pustulaképződést és gyulladást idéznek elő.
Több formája létezik:
Acne comedonica: főleg az orron, homlokon, állon sok comedo (miteszer).
Acne papulopustulosa: gyulladt papulák, gennyes pattanások jellemzik.
Acne nodulocystica: szőrtüszők, faggyúmirigyek körül gennyes csomók, abscessusok.
Acne conglobata: gyulladt, gennyesen beolvadó csomók egymással közlekedő üregrendszert képeznek, hegekkel gyógyulnak.

Kezelés:

Pattanásos bőr esetén orvosi segít­séget mindig kérhetünk, 1-2 patta­nással sem szégyen elmenni bőr­gyógyászhoz.
Az aknés bőrt súlyossági fokától függően kezelhetjük külsőleg, ill. belsőleg vagy villanófénnyel.

1. Helyi kezelés: Sokszor elegen­dő az A-vitamin-származék vagy benzoylperoxid magában, vagy an­tibiotikummal kombinálva. Ezek a faggyúmirigyek elzáródását, így a mitesszerképződést csökkentik és gátolják a baktériumok szaporodá­sát. Az arc tisztításához bőrbarát, 5,5 pH-jú tisztítószerek javasoltak.
  2. Gyógyszeres kezelés: A belső kezelés történhet antibiotikumok­kal, fogamzásgátló gyógyszerekkel és retinoidokkal. Az antibiotikumok csökkentik a baktériumok számát, és ezzel mi­nimálisra csökkentik a gyulladá­sos reakciót. A fogamzásgátlók a faggyútermelést szabályozzák. A retinoidok természetes A-vitamin származékok, melyek drámaian csökkentik a faggyúképződést a mirigyekben, csökkentik a baktéri­umszámot, a gyulladást és a mi­tesszerek kialakulását is. Általá­ban egyetlen, több hónapos kúra elegendő a teljes gyógyuláshoz. A retinoidokat csak bőrgyógyász szakorvos írhatja fel, aki egyénre szabottan állítja be a szükséges dó­zist és a terápiás időt.
  3. Villanófény-kezelés. A harma­dik generációs orvosi IPL-technológia egyedülálló módon, olyan mélyen behatoló zöld-sárga-piros hullámhossz-kombinációkat képes biztosítani, melyek elpusztítják a P.acnes baktériumokat és egyben csökkentik a pattanással együtt já­ró gyulladást. Kilencvenszázalékos gyógyulási arány 8 hét alatt.